Uuteen kotiin tarvitsee (ja saa!) hankkia kaikenlaista käyttö- ja sisustustavaraa. Koska minulla ei ole autoa käytössäni (ja koska korona), olen tilannut tavaraa sisustusverkkokaupoista. Sopivaa vaihtoehtoa voi etsiä ja hintoja vertailla rauhassa kotona. Tilaukset toimitetaan joko suoraan kotiin tai lähimpään automaattiin. Hintoja vertailemalla voi helposti säästää tuotteiden hinnoissa, silloin toimituskulutkin tuntuvat kohtuullisilta.
Saman tuotteen hinnassa voi olla suuriakin eroja eri verkkokauppojen välillä. Kun tietää mitä hakee, kannattaa tuotteen sen hetkinen alin hinta käydä tarkistamassa esim. vertaa.fi:ssä.
Varsinkin kodinkoneiden hinnat vaihtelevat paljon. Niiden hintoja kannattaa seurata hintaseuranta.fi:ssä. Hintaseuranta.fi näyttää myös tuotteen hintahistorian, sen alimman ja korkeimman hinnan. Jos tuotetta ei tarvitse hankkia juuri nyt, kannattaa odottaa seuraavaa tarjousta. Hyödynnä tarjoukset ja osta kampanjan aikana, toimituksen voi tarvittaessa sopia myöhempään ajankohtaan. Esim. tilaus kampanjan aikana ja toimitus suoraan uuteen kotiin, kun se vapautuu.
Palauttamaan olen joutunut puisen penkin, jonka jalka oli halki. Sain palautettua viallisen ja uuden ehjän tilalle sujuvasti. Reklamoin myös viallisen plafondin. Sovimme jälleenmyyjän kanssa, ettei valaisinta tarvitse palauttaa. Hävitän plafondin ja myyjä palauttaa maksamani summan.
Muuten olen saanut sitä mitä olen tilannutkin. Olen harkinnut ostokset tarkkaan ennen tilaamista. Sen vuoksi, että olisin tullut toisiin ajatuksiin, ei ole tarvinnut palauttaa mitään, vaikka se olisikin mahdollista. Valtaosalla verkkokaupoista on 14 vrk:n palautusoikeus ilman erityistä palautussyytä. Kannattaa kuitenkin aina tutustua sopimusehtoihin ennen tilaamista.
Pyrin hankkimaan kestävää ja pitkäikäistä, jos suinkin mahdollista. En hanki mitään väliaikaista, vaan odotan että sopiva tulee vastaan. Pyrin hankkimaan tuotteita merkeiltä, joista on jo aikaisempaa kokemusta. Silloin voi paremmin varmistua siitä mitä ostaa ja laatuun voi luottaa.
Useimpiin tuotteisiin olen käynyt tutustumassa myymälässä ennen tilaamista. Kun tuotteen näkee, on helpompi muodostaa kuva sen laadusta, materiaalista, mittasuhteista ja koosta. Tuotekuvauksen ja kuvien perusteella näitä on hankala arvioida.
Tietysti olen hankkinut myös käytettyä ja kierrättänyt jo olemassa olevia tavaroita ja kalusteita, jotka eivät sovi uuteen asuntoon. Tori.fi:ssä myyminen on monelle tuttua, mutta kovin moni ei ehkä ole keksinyt, että siellä voi selailla myös ostetaan-ilmoituksia ja löytää ostaja sellaisille tavaroille, joita ei ole vielä laittanut myyntiin.
Olin ilmoittamassa asunnon alkuperäisiä vetimiä myyntiin ja etsin vastaavia Googlella. Törmäsin sitä kautta sattumalta Tori.fi-ilmoitukseen, jossa juuri niitä vetimiä haluttiin ostaa. Otin yhteyttä ilmoittajaan ja vetimistä tehtiin kaupat. On todella palkitsevaa, kun saa auttaa jotakuta löytämään sellaista, jota on etsinyt ja oikeasti tarvitsee. Olen nyt itsekin ilmoitellut Tori.fi:ssä sellaista tavaraa, jota haluan ostaa. Ehkä jollain pyörii nurkissa juuri sellaista, mitä etsin? Ostan mieluummin vähän käytettyä kuin ihan uutta. Monesti vanhat tavarat ja kalusteet ovat uusia laadukkaampia ja kestävämpiä. Niitähän voi myös kunnostaa ja tuunata itselle sopiviksi.
Pyrin suosimaan kotimaisia verkkokauppoja. Jos verkkokauppa ei ole ennestään tuttu, etsin siitä muiden kokemuksia ja arvioita. Niistä voi päätellä, onko asiointi verkkokaupan kanssa sujuvaa ja haluanko tilata ko. yritykseltä. Jos verkkokauppa on saanut paljon huonoja arvioita, olen tilannut muualta. Tilanneiden arvioita verkkokaupan kanssa asioimisesta löytyy osoitteesta: suomiarvostelut.fi.
Useimmiten maksan verkkokauppaostokseni Visalla. Silloin ostokselle saa ostoturvan ja jos jotain menee pieleen, maksetun summan voi hakea takaisin luottokorttiyhtiöltä.
Tarvitsen vielä pari valaisinta, toisen olohuoneeseen ja toisen makuuhuoneeseen. En ole vielä koskaan tilannut mitään Hobbyhallilta. Siellä näyttää olevan hyvä valikoima erilaisia valaisimia. Ennen ostopäätöstä käyn tutkimassa, minkälaisia arvosteluja ko. verkkokauppa on asiakkailtaan saanut. Hobbyhallilla on ainakin pitkä historia postimyynnistä. Yritys taitaa tällä hetkellä olla ulkomaisessa omistuksessa. Pitänee tutkia suomiarvostelut.fi:stä, onko yritys yhä luotettava toimija.
Yhteenvetona voisi sanoa, että kotimaisista verkkokaupoista tilaaminen on turvallista. Korona on pakottanut yritykset panostamaan verkkokauppaan. Yritykset haluavat palvella asiakkaitaan mahdollisimman hyvin, että he tilaisivat toistekin. Sisustusverkkokaupoilla menee tällä hetkellä hyvin, koska asiakkaat ovat viettäneet paljon aikaa kotona, rahaa on jäänyt säästöön ja nyt halutaan vahvasti panostaa kodin sisustukseen.
Hyödyllistä lisätietoa verkkokaupasta löytyy mm. Kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä Kuluttajaliiton sivuilta.
*Kaupallinen yhteistyö SuomiArvostelut.fi:n kanssa.*